O Ουίλιαμ Σαίξπηρ είχε γράψει ότι ‘όλος ο κόσμος είναι μια σκηνή’, εμείς τώρα πιστεύουμε ότι όλος ο digital κόσμος εξελίσσεται σε μια online σκηνή με μια σειρά από παιχνίδια.

Το Gamification, η ενσωμάτωση του σχεδιασμού ενός παιχνιδιού σε μια εφαμοργή ή σε μια ιστοσείδα, αυξάνεται ολοένα και γίνεται πιο δημοφιλής σε όλο τον κόσμο των επιχειρήσεων. Αν και ακόμα είναι σε αρχικό στάδιο το gamification αναμένεται να χρησιμοποιηθεί από το 70% των 2.000 μεγαλυτέρων εταιρειών στον κόσμο σε κάποια μορφή του το 2014 και να παράγει 2,8 δισεκατομμύρια δολάρια σε καταναλωτικές δαπάνες το 2016.

Αν έχετε ποτέ κερδίσει πόντους μιλίων κάνοντας αγορές σε επιλεγμένες επιχειρήσεις με την πιστωτική σας κάρτα, ή αν έχετε γίνει δήμαρχος σ’ ένα τοπικό εστιατόριο κάνοντας αρκετές φορές check in στο συγκεκριμένο μέρος τότε έχετε ήδη συμμετάσχει σε μια βασική μορφή του gamification. Οι εταιρείες όμως βρίσκουν νέους τρόπους και νέους μεθόδους έτσι ώστε να εισάγουν στοιχεία παιχνιδιού τα οποία σύντομα θα αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίο ψωνίζουμε και συνεπώς τις καταναλωτικές μας συνήθειες.

Πολλές μεγάλες επιχειρήσεις ήδη έχουν χρησιμοποιήσει το Gamificaiton σε καμπάνιες που έχουν δημιουργήσει όπως η Coca-Cola που εγκαινίασε το ‘Happiness Quest’ μέσω των μηχανημάτων αυτόματης πώλησης στην Ιαπωνία. Οι καταναλωτές μπορούσαν να χρησιμοποιούν τα smartphones κινητά τους για να σαρώσουν το QR κώδικα στα μηχανήματα, τα οποία στη συνέχεια δημιουργούσαν ένα εικονικό μηχάνημα αυτόματης πώλησης στο κινητό τους. Οι καταναλωτές μπορούσαν να κερδίσουν πόντους και  να προσαρμόσουν το εικονικό μηχάνημα αυτόματης πώλησης με περισσότερα χαρακτηριστιά με την σάρωση κωδικών σε άλλα μηχανήματα αυτόματης πώλησης της ίδιας εταιρίας. Μπορούσαν επίσης να κερδίσουν δώρα με την εύρεση των αντίστοιχων εικονιδίων στα μηχανήματα αυτόματης πώλησης.

Προς το παρόν, το gamification δείχνει να αυξάνει το loyalty των πελατών μέχρι και 70% και τις πωλήσεις περισσότερο από 30%. Υπάρχουν βέβαι και αυτοί που πιστεύουν ότι η ενσωμάτωση στοιχείων παιχνιδιού δεν μπορεί τελικά να έχει την παραμικρή επίπτωση στις συνήθειες των καταναλωτών. Η Werbach επισημαίνει ότι πριν από λίγα χρόνια οι κοινωνικές πλατφόρμες είχαν και αυτές πολλούς αμφισβητίες στον κόσμο των επιχειρήσεων και τώρα αυτοί είναι οι πιο ένθερμοι υποστηρικτές τους.

Νίκος Παπαδόπουλος
Ιδρυτής της ForthRight